YINYOGA

Yinyoga är en passiv form av yoga där vi sitter och ligger i olika positioner under en längre tid, vanligtvis 3-5 minuter. Vi låter musklerna slappna av och med hjälp av gravitationen och kroppens egen tyngd börjar ställen i våra kroppar vi sällan kommer åt öppnas. Vi kommer på djupet åt bindväv, fascia och skelett i kroppen. All bindväv är mer eller mindre torr och behöver smörjas för att behålla sin elasticitet. Genom bindväven går kroppens meridianer som genom Yinyogan öppnas upp och får ökat flöde. Effekten är liknande den vi får av en akupunkursession. Cirkulationen kommer igång och vi blir mjukare. Då vi sitter eller ligger länge i varje position är det samtidigt en stund för oss att komma i kontakt med vår kropp, lyssna till vår andning och vara närvarande i det som sker. För en stund kan vi glömma det förflutna och framtiden och upptäcka nuet. Vi vänder vår uppmärksamhet inåt. Vi tränar därför sinnet lika mycket som kroppen.

Yinyogan är en återhämtande och enkel form av yoga. Sammanlagt finns runt 20-30 olika positioner. Den är en ett bra komplement till mer dynamisk träning där vi aktivererar våra muskler och ständigt är i rörelse, så kallad yangaktivitet. Yinyogan är ett bra sätt att hitta mer balans, en stund för återhämtning och samtidigt bli smidigare och vi har sett att det är utmärkt att kombinera med Spiral Stabiliseringsträning.

Yinyogan passar alla. Det ingen skillnad om man är nybörjare eller har yogat länge, det är enkelt att praktisera och utöva.

Rent fysiskt stressar vi först vävnaderna och sedan låter vi dom slappna av så flödet kommer igång igen. Vi närmar oss yinyogapositionerna på ett lugnt, snällt och ödmjukt sätt. Vi låter bli att sträva och pusha oss djupt in i en position. Istället väntar vi på att kroppen sakta öppnar upp sig steg för steg i sin egen takt och låter gravitationen göra sitt.

Våra pass utförs i små grupper och du blir guidad genom alla rörelser. Allt du behöver finns på plats, men vill du hellre använda dina egna props är du välkommen att ta med dem. Bekväm och ledig klädsel rekommenderas.

Fördelar med Yinyoga

Reglerar och balsanserar livsenergi i kroppen
Lugnande och balanserande för nervsystemet
Ökar smidigheten i kroppen
Smörjer och tränar leder, ligament och bindväv
Bra komplement till annan dynamisk träning
Ger djup avslappning
Tränar närvaro i nuet, mindfulness
Passar alla
Speciellt bra för rygg, höft och ben

Vår yinyoga lärare är utbildad hos Yinyogacenter som är den ledande yinyoga-skolan i Sverige. Magdalena Mecweld och Mats Nielsen är huvudansvariga och lärare under kurserna. Magdalena Mecweld höll år 2013 den allra första yinyoga-lärarutbildningen på svenska i Sverige och har sedan dess certifierat nära tusen yinyoga-lärare i Norden.

yinyogacenter